Oma Vantaa -palvelun saavutettavuusseloste

Tämä on Vantaan kaupungin Oma Vantaa-palvelun saavutettavuusseloste. Saavutettavuusseloste koskee sivustoa asiointi.vantaa.fi ja on laadittu 21.9.2020. Seloste on tehty itsearviointiin perustuen. 

Tämä verkkosivusto on julkaistu 19.6.2017

Oma Vantaa -palvelun saavutettavuuden tila

Verkkopalvelu ei ole vielä kaikilta osin A&AA saavutettavuusvaatimusten mukainen.
Puutteita on listattu tarkemmin myöhemmin tässä selosteessa.

Sivulla on sisältöä, joka ei kuulu lainsäädännön piiriin

  • Karttoja, joita ei ole tarkoitettu navigointikäyttöön (esim. palautesivun kartta)

Olemme sitoutuneet digipalveluiden saavutettavuuden parantamiseen

Vantaan kaupunki on sitoutunut kehittämään saavutettavuutta ja tavoitteena on, että mahdollisimman moni pystyy käyttämään digitaalisia palvelujamme. Vantaa on tehnyt digipalveluiden arviointisuunnitelmaa vuoden 2020 alusta alkaen.

Oma Vantaa -palvelun saavutettavuutta pyritään jatkuvasti parantamaan.
Tarjoamme Vantaa-infossa  tukea käyttäjille, joille digipalvelut eivät ole saavutettavissa.  

Huomasitko saavutettavuuspuutteen?

Jos löydät ongelmia, joita ei ole kuvattu tässä selosteessa, ilmoita ongelmasta meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi.

Anna saavutettavuuspalautetta:

Palautteen voi myös antaa sähköpostitse osoitteeseen kirjaamo@vantaa.fi, asioimalla Vantaa-infossa  tai soittamalla Vantaa-infon palvelunumeroon 09 8392 2133.

Valvontaviranomainen

Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna meille ensin palautetta palautelomakkeella. Vastauksessa voi mennä 14 päivää. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon . Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto 
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi 
saavutettavuus(at)avi.fi 
puhelinnumero vaihde 0295 016 000 

Saavutettavuuden arvioinnissa havaitut puutteet

Verkkosivusto ei ole vielä kaikilta osin vaatimusten mukainen mm. seuraavien WCAG:n vaatimusten osalta.
Sivustolla on myös sovellettavan lainsäädännön piiriin kuuluvia, järjestelmän tuottamia pdf-muotoisia asiakirjoja, jotka eivät ole saavutettavia.

Havaittavuuteen liittyvät puutteet

  • Liian vähäinen kontrasti (WCAG 1.4.3)
    • Siniset linkit vaaleansinisellä tai harmaalla taustalla
    • Lomakkeella olevat vaaleanharmaat tekstit
  • Kaikilla kuvilla ja visuaalisilla elementeillä ei ole tekstimuotoista vastinetta (WCAG 1.1.1)
  • Otsikkotasoja ei ole kaikkialla määritelty selkeästi niin, että ne olisivat helposti ohjelmallisesti,
    esim. ruudunlukijalla, tulkittavissa (WCAG 1.3.1)
  • Osaa lomakkeista ei ole helppo käyttää kapealla ruudulla, koska sisältö ei järjesty järkevästi tai näy kokonaan (WCAG 1.4.10)

Hallittavuuteen ja ymmärrettävyyteen liittyvät puutteet

  • Sivustolta puuttuu ohituslinkki, jolla mm. ylätunnisteen sisällön voisi ohittaa näppäimistökäytössä tai ruudunlukuohjelmaa käytettäessä (WCAG 2.4.1)
  • Osalta sivuilta saattaa puuttua teknisesti määritelty otsikko tai otsikkotasoja ei ole toteutettu teknisesti hierarkisessa järjestyksessä, jolloin esim. ruudunlukuohjelma voi tulkita ne väärin (WCAG 2.4.2 ja 2.4.3)
  • Osassa lomakkeita ruudunlukija ei osaa liittää ohjeistusta oikeaan lomake-elementtiin teknisen toteutuksen puutteiden takia (WCAG 2.4.6)
  • Asiointikansiossa sivun oletusarvoista kieltä ei ole määritetty (WCAG 3.1.1)
  • Palautteessa eri kieliversiot ovat teknisistä syistä samalla sivulla eikä tekstikatkelmien luonnollista kieltä voi selvittää ohjelmallisesti (WCAG 3.1.2)

Toimintavarmuuteen liittyvät puutteet

  • Lomake-elementit eivät ole kaikilla palvelussa tarjolla olevilla lomakkeilla ruudunlukuohjelman tulkittavissa (WCAG 4.1.2 ja 4.1.3)